Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Wat is kwark?

Welke kwark soorten zijn er en wat zijn de gezondheidsvoordelen?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

In dit artikel wil ik je graag meer vertellen over kwark. Het is niet zo maar een product er zitten veel gezondheidsvoordelen aan. Maar ook als je wil afvallen is de magere variant goed om aan je dieet toe te voegen omdat het weinig calorieën bevat. Lees snel verder?

Inhoudsopgave

Wat is kwark.

Het is oorspronkelijk een soort verse kaas. In België noemen ze het ook wel platte kaas. De Fransen noemen het ook wel verse kaas of witte kaas. Bij kwark denken mensen vaak aan dikke yoghurt of hangop. Maar het is echt geen yoghurt. Kwark is melk die wordt aangezuurd met melkzuurbacteriën. Na de fermentatie wordt de melk uitgelekt of opgehangen. En wat er dan overblijft is de kwark. In de supermarkten moeten ze allemaal op elkaar lijken daarom wordt er melkpoeder aan toegevoegd. Dit geeft een dikke, stevige substantie.

In klassieke kwark wordt namelijk naast melkzuurbacteriën ook stremsel toegevoegd. Dit cruciale ingrediënt zorgt dus voor het grote verschil.

Echte kwark wordt bereid uit koemelk met (kaas) bacteriën en dat is eigenlijk niet meer te krijgen in de supermarkt. Het kan ook gemaakt worden van geiten en schapenmelk maar volgens de Nederlandse warenwet is de term (kwark) voorbehouden aan kwark bereid uit koemelk. Er mogen aan commercieel verkrijgbare kwark extra melkbestanddelen worden toegevoegd waarvan de toevoeging in vetvrije droge stof aan eiwitgehalte tenminste 60% moet bedragen. Het vochtgehalte mag ten hoogste 87% van de vetvrije waar bedragen.

Het productieproces.

Om het maken van kwark makkelijker te maken is het productieproces simpeler gemaakt zodat het sneller en goedkoper is om te maken. Daarom wordt het tegenwoordig met een yoghurt bacteriën gemaakt. De volle variant wordt meestal niet meer gemaakt van volle melk maar magere melk en het wordt aangedikt met room of andere toevoegingen. Op die manier wordt het vetgehalte verhoogt zodat het in de warenwet (kwark) mag heten. Dus als we denken dat de volle variant bestaat uit koemelk dan is dat niet zo. Deze volle soorten bestaan meestal uit magere kwark aangemengd met room.

Volle kwark voldoet aan de wettelijke eisen, maar heeft niets meer te maken met echte ‘kwark’. Bovendien word er vooral halfvolle en magere kwark verkocht en gemaakt. Er zijn nu ook veel meer soorten en verschillende smaakjes wat dus minder naar kwark smaakt en meer suiker in zit!!

Kwark in glazen pot.

Is kwark gezond?

Kwark is gezond dat is zeker! Maar er zijn nogal wat verschillen in smaak en bereiding. Er zijn drie soorten varianten: volle, Halfvolle en magere kwark. Al deze varianten verschillen ook sterk in voedingswaarde.

Welke soort is gezond?

Wat is gezond? Ik vind producten die niet bewerkt zijn ‘gezond’ als je natuurlijk met maten eet. Magere kwark wordt bereid met magere melk. Alle andere soorten hebben een extra stap in de bereiding. Bij de halfvolle en volle wordt nog melkvet of room toegevoegd. Dus de magere soort is het minst bewerkt met de meeste eiwitten, minste vetten, minste calorieën. En kijk goed naar de etiketten van alle verschillende merken. De voedingswaarde is heel verschillend en natuurlijk zijn de smaken ook anders van al die verschillende soorten.

Is magere kwark gezond?

Deze wordt gezien als de meest gezonde soort die er bestaat. De meest pure is de magere soort en niet de halfvolle of de volle varianten.

De magere variant is verschillend in voedingswaarde, maar het bevat per 100 gram gemiddeld 50 kcal. De volle soorten bevatten bijna 3 x zoveel. Dit ligt aan het vetgehalte. Ook het eiwitgehalte en de koolhydraten liggen vaak lager. Het dus beter om voor magere soort te kiezen.

Eiwitten.

Magere kwark bevat veel eiwitten. Deze eiwitten zijn langzame eiwitten (caseïne) waardoor ze voor lange periode eiwitten afgeven. Voor sporters kan het dus handig zijn om in de avond een bakje kwark te nemen zodat je lichaam een groot deel van de nacht er wat aan heeft.

Calcium.

Magere kwark bevat zo’n 130 mg aan calcium. En calcium is weer belangrijk voor het onderhoud van de botten en het gebit. Calcium zorgt ook voor het transport van andere mineralen in de lichaamscellen.

Vitamine K2.

Vitamine K2 is niet een bekende vitamine maar wel een gezonde. Vitamine K2 zorgt er voor dat calcium in de botten blijft en dat calcium niet in de bloedvaten komt, het kan er dan voor zorgen dat er arteriële stijfheid en verkalking kan plaatsvinden. Vooral als er een overschot aan calcium is, kan dat er voor zorgen dat het in de bloedvaten terecht kan komen. Het vitamine K2 zorgt er voor dat de bloedvaten schoongemaakt worden.

Is halfvolle kwark gezond?

Deze bevat minder vet dan de volle maar heeft nog steeds een groot vet gehalte. De halfvolle variant verandert vaak alleen in de hoeveelheid vet met de volle kwark. En er bestaan ook halfvolle varianten met smaakjes en deze bevatten minder eiwitten dan de magere variant.

Is volle kwark gezond?

Deze bevat de meeste vet van alle soorten. Omdat dit verzadigde vetten zijn is dit niet de gezondste keuze. De volle kwark is wel het dikste ten opzichte van de andere twee soorten. Door de dikke structuur wordt hij meestal wel het lekkerst gevonden. De volle kwark bevat meestal ook minder eiwitten. Het is je eigen keuze, ga je voor gezond of juist wat je lekker vind.

Is het gezond als ontbijt?

Is ontbijten met kwark gezond…dat is de vraag? Ik denk het wel er zijn natuurlijk allerlei meningen of je moet ontbijten maar dat is een heel ander verhaal. Terug naar kwark als ontbijt, het is natuurlijk wel goed om te kijken welk soort je kiest. Als je de hele dag niet beweegt en je neemt elke dag de volle variant als ontbijt is het beter om over te stappen op de halfvolle variant en nog beter de magere te nemen als ontbijt. Als je goed ontbijt, en je neemt later op de dag wat minder eten tot je, dan is dat alleen maar gezond. Zeker als je dat met kwark doet. Verder kan je allerlei toevoegingen doen zoals muesli en fruit om het voor jou zo lekker mogelijk te maken. Denk daar bij wel aan de suikers!

Glas gevuld met kwark en vruchten.

Eet kwark om af te vallen.

Omdat de magere soorten een lage hoeveelheid calorieën bevat, is het een goed product om af te vallen. Deze kaas soort geeft een vullend gevoel in de maag. Dit is te danken aan de proteïnerijke basis die er voor zorgt dat je snel een verzadigt gevoel krijgt. Dus als je wil afvallen en je mag niet te veel eten, is het een goed middel tegen je hongergevoel en is laag in calorieën.

Wist je dat een kom magere kwark s ’avonds voor het slapen gaan vrijwel hetzelfde effect geeft als een supplement met eiwit. De magere soort wordt ook wel gezien als het meest gezonde en goedkoopste alternatief om eiwitrijk te eten.

Wat is beter kwark of yoghurt?

In de supermarkt in het zuivel schap staan ze naast elkaar, ze zijn wit van kleur en worden vaak op dezelfde manier gegeten. Maar het zijn wel twee verschillende producten en is de een gezonder dan de ander?

Kwark is vaak wat dikker en zoeter en zit in een pot. En yoghurt is vaak wat zuurder en schenkt makkelijker. Dat komt omdat yoghurt wat dunner is dan kwark.

Er bestaan ook veel soorten yoghurt die op een bepaalde manier wel gezond zijn zoals de Bulgaarse yoghurt die bevat veel mineralen, zoals kalium, calcium en magnesium. Maar als we kijken naar het eiwitgehalte van de twee producten steekt kwark er ver boven uit. Deze verse kaassoort is steeds populairder aan het worden.

Beide producten passen in een gezond voedingspatroon. Kwark bevat meer vet dan yoghurt. Kwark is niet vegetarisch maar yoghurt wel. Beide producten zijn niet veganistisch.

Het bevat veel eiwitten maar ook veel vitamines zoals vitamine A, B2 en B12. Vitamine A is belangrijk voor de weerstand. De B vitamines zorgen voor de werking van het zenuwstelsel en dragen bij aan de energievoorziening. De vitamine B12 is alleen te vinden in dierlijke producten, zoals zuivel en vlees, en het speelt een rol bij gezonde rode bloedcellen. In yoghurt zitten deze vitamines ook maar in veel mindere maten.

Kaastaarten.

Kwarktaart is een taart soort en een specifieke variant van een kaastaart. De taart bestaat vaak uit een harde bodem met daarboven een dikke laag kwark. Soms hierboven op zit een dunne laag jam of een laag met fruit. Als Nederlanders wat te vieren hebben wordt er vaak deze taart gemaakt. Je kunt deze in veel verschillende smaken bereiden en het is makkelijk te maken. Daarom kan je de bodem of het mengsel blijven variëren het wordt niet saai om aan de slag te gaan.

Andere kaastaarten zijn MonChoutaart, Noord Amerikaanse Cheescake met roomkaas en Italiaanse kaastaart met een vulling van mascarpone of ricotta.

Cheescake met vruchten.

Kwarkbollen

Een kwarkbol is geen cake en ook geen brood. Je kunt het beste zien als een tussendoortje die lekker luchtig is en fris van smaak. Verder gaat er niet alleen kwark in maar ook allerlei andere ingrediënten. De recepten zijn eindeloos net als met de kaastaarten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *