Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Wat is Griekse yoghurt?

Is het gezond of juist ongezond?

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

In dit artikel lees je wat Griekse yoghurt is. Ook kom je te weten welke yoghurt variant beter voor je is. Deze Griekse yoghurt heeft een heerlijke romige smaak en je zit er snel vol van. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Wat is Griekse yoghurt.

Griekse yoghurt is lekker romig heeft veel smaak en je zit snel vol. Het is een zuivelproduct en is afkomstig van een koe. Griekse yoghurt wordt gemaakt door melk te fermenteren.

Fermentatie.

Fermentatie is een proces waarbij de bacteriën, schamels en gisten gebruikt worden om bepaalde voedingsmiddel te maken. Bij Griekse yoghurt worden alleen bacteriën en gisten gebruikt. Bij de fermentatie worden melksuiker omgezet in gezonde melkzuren.

Het proces Fermentatie bestaat al heel lang. Vroeger toen de mensen nog geen koelkast hadden kon het eten sneller bederven dan nu. Toen lieten mensen al bepaalde producten fermenteren. Hierdoor bleven rotting en bacteriën weg en konden producten langer meegaan.

Door het fermenteren verlaagd de zuurtegraad van het melkproduct. Hierdoor konden de producten mee genomen worden voor op reis. Dit werd vroeger gedaan aan boord van schepen. Dit moest dan een aantal maanden goed blijven. Zo werd kool nu zuurkool en melk werd yoghurt.

De melkzuurbacteriën die vrij komen bij het fermenteren hebben verschillende positieve effecten op ons lichaam. De bacteriën komen tot leven zodra ze met zuivelproducten in aanraking komen. Vervolgens word de lactose in melk omgezet tot goede melkzuren. Ook komen er enzymen vrij die de smaak, geur, verteerbaarheid en de houdbaarheid van het product.

Vaak is het zo dat producten er niet gezonder van worden als ze worden bewerkt, maar fermentatie is een hele gezonde manier van bewerken.

Melk koe.

Het verschil tussen Griekse yoghurt en yoghurt.

Griekse yoghurt is dikker dan gewone yoghurt, dat komt omdat alle vocht uit de yoghurt word gezeefd. Dat vocht heet het melkwei en is het waterige deel uit de yoghurt/melk. Dit wordt verwijderd door de kaasdoek of neteldoek. Wanneer je dit verwijderd blijft er een dikke romige massa over. Dat heet Griekse yoghurt en geeft die heerlijke romige structuur. Ook lijkt Griekse yoghurt veel op de Turkse yoghurt. Dat komt omdat ze bijna op de zelfde manier worden gemaakt. Griekse yoghurt is wel wat vetter en is wat zoeter dan de Turkse variant.

Griekse yoghurt bevat wel twee keer zo veel eiwitten als gewonnen yoghurt. De caseïne-eiwit bevat 80% van het totaal aan eiwitten in Griekse yoghurt en alle negen essentiële aminozuren bevat.

Bij het productieproces wordt de wei vloeistof eruit gehaald, door het product te zeven. In die vloeistof zitten de suikers en lactose. Daarom zitten er minder koolhydraten in Griekse yoghurt en kan het helpen bij het afvallen. Ook het natriumhoeveelheid is in Griekse yoghurt minder dan bij gewone yoghurt.

Volle yoghurt.

Griekse yoghurt is dikker dan gewone volle yoghurt. Volle yoghurt wordt gemaakt van volle melk en melkzuurbacteriën. Het heeft een vetpercentage van ongeveer 3%. Bij volle yoghurt onderscheiden we standyoghurt en roeryoghurt.

Standyoghurt wordt verwarmd tijdens het productieproces daarom is de structuur steviger dan roeryoghurt.

Roeryoghurt is glad geroerd voordat het de verpakking ingaat en is daarom meer vloeibaar.

Magere en halfvolle yoghurt.

Magere yoghurt is afgeroomde melk die weinig melkvet bevat. Het vetpercentage van magere yoghurt is maximaal 0,5%.

Griekse yoghurt in schaaltje.

Kefir.

Oorspronkelijk komt de kefir uit de Kaukasus dat is een gebied op de uiterst zuidoostelijke grens van Europa en het westen van Azië. Het lijkt op dunne yoghurt maar heeft veel meer gistcellen. Er is een flinke hoeveelheid lactose aanwezig in de kefir drank. Maar omdat de levende bacteriën de lactose beter verteerbaar maken, kan dit drankje voor de meeste mensen met lactose-intolerantie ook goed zijn. Als je meer te weten wil komen over Kefir kan je op de volgende link drukken voor meer informatie https://www.jasperalblas.nl/kefir/ .

Drinkyoghurt.

Drinkyoghurt is een dunnen yoghurt met meestal een toegevoegde zoetstof en vruchtensmaak. Omdat er ingrediënten aan toegevoegd zijn wordt de drinkyoghurt er niet gezonder op en gaan de gezonde ingrediënten grotendeels verloren.

Lactose intolerantie.

Wanneer je de lactose niet volledig kan verteren, is er sprake van een lactose-intolerantie. Dit geeft lang niet altijd klachten. Pas als dit bij gebruik van de aanbevolen hoeveelheid melk(producten) klachten geeft, is er sprake van lactose-intolerantie.

Het kan leiden tot klachten als buikpijn, buikkramp, misselijkheid, geïrriteerde slijmvliezen en het kan een verstopt gevoel geven of diarree.

Omdat yoghurt is gefermenteerd, is een deel van de melksuikers afgebroken en omgezet in melkzuur. In een zuurdere omgeving hebben andere bacteriën, schimmels en gisten minder kans om zich te ontwikkelen.

Bij lactose-intolerantie is het advies om naar een diëtist of art te gaan. Zij zorgen dat de lactose in je voeding beperkt wordt zonder dat een tekort aan voedingstoffen ontstaat. Zij bepalen ook welke melkvervangers het meest geschikt zijn voor jou.

Rauwe melk.

Rauwe melk of biologische melk is de gezondste basis voor Griekse yoghurt. Rauwe melk is de melk die uitgescheiden wordt via de melkklieren van een zoogdier en die nog geen bewerking heeft ondergaan. Zoals standaardiseren, koken, pasteuriseren of homogeniseren. Rauwe melk is het uitgangsproduct voor de zuivelindustrie.

Dat bij verhitten de schadelijke bacteriën worden doodgemaakt. Het nadeel van verhitten is dat er veel gezonde vitaminen en belangrijke enzymen ook verloren gaan. Bij rouwe (biologische) melk blijven deze gezonde vitaminen en enzymen wel bestaan.

Griekse yoghurt dessert.

Is Griekse yoghurt gezond?

Griekse yoghurt is in het algemeen gezonder dan melk of andere gefermenteerde zuivelproducten.

Afvallen

Griekse yoghurt is een soort volle yoghurt maar je kan hem ook in een magere variant krijgen maar dat is zeker niet aan te raden. Vaak wordt gedacht dat volle yoghurt niet gezond is om dat er meer vetten in zitten. En van vetten wordt gedacht dat je daar dik van wordt.

Maar het ligt wel wat ingewikkelder en onderzoek heeft het tegendeel bewezen.

Mensen die volle zuivelproducten eten hebben minder vaak last van overgewicht, dan mensen die magere zuivelproducten eten.

Ook mensen die volle zuivelproducten eten hebben minder last van buik vet. Maar hoe komt dat nou?

Voedzaam.

Griekse yoghurt heeft heel veel voedzame stoffen zoals veel gezonde verzadigde vetten. Deze gezonde vetten zijn verzadigde vetten en zijn heel handig bij het afvallen.

Dit heeft te maken dat de vetten geen invloed hebben op je bloedsuiker- en insulinespiegel. Het hormoon dat insuline maakt zorgt er voor dat je vet opslaat. Daarnaast bevat de volle yoghurt en dus ook de Griekse yoghurt minder koolhydraten en suikers en heeft daar door meer vet.

Griekse yoghurt bevat heel veel eiwitten en dat heeft een positief effect op je hongergevoel. Er word wel gezegd dat Griekse yoghurt het meest verzadigde macronutriënten is. Daarom zijn producten met veel vetten en eiwitten in prima combinatie om wat gewicht te verliezen.

De eiwitten zorgen voor minder honger en de vetten hebben nauwelijks tot geen invloed op het groeihormoon insuline.

Calcium.

Griekse yoghurt is een rijke bron aan calcium en bevat kalium, fosfor, magnesium en vitamine B1, B2 en B12. En bevat ook nog eens minder lactose dan in gewone yoghurt.

Gezonde darmflora.

Onze darmen worden ontlast door Griekse yoghurt. De goede bacteriën in yoghurt zoals de prebiotische micro-organisme, hebben een hele gunstige werking op de stofwisseling.

Mijn artikel`s over kwark en hüttenkäse kunnen ook interessant voor je zijn. Deze 2 producten passen ook heel goed in een dieet als je graag wil afvallen en ze bevatten veel eiwitten voor het behoud of opbouw van je spiermassa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *