Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Waarom is spiermassa belangrijk?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Waarom is spiermassa belangrijk? Na je 30ste gaat het hard achteruit met je spiermassa als je het niet blijft trainen. Ook de juiste voeding speelt daar een grote rol bij. Wie wil er nu niet fit en vitaal ouder worden. In mijn artikel ga ik je meer vertellen waarom spiermassa zo belangrijk is. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Waarom is spiermassa belangrijk?

Elk lichaam heeft spieren en dus ook spiermassa. Maar de kwaliteit van je spiermassa hangt ook samen met de kwaliteit van je leven. Spiermassa is niet alleen belangrijk voor mensen die topsport beoefenen, maar is essentieel voor iedereen. Werken aan je spiermassa gaat bijvoorbeeld veroudering tegen. Je zal natuurlijk niet in leeftijd omlaag gaan maar je zult wel merken dat het leven een stukje makkelijker wordt, en dat jouw mentale gezondheid ervoor zorgt dat je minder last hebt van aandoeningen en ziektes.

Veel mensen beginnen met sporten om af te vallen of willen die ´beach body´waar iedereen van droomt. Maar eigenlijk is er een veel belangrijkere missie die elk mens met elk type lichaamsbouw moet nastreven. Door het trainen van jouw spieren zorg je er namelijk voor dat je spiermassa intact blijft, ook op latere leeftijd.

Waarom is spiermassa belangrijk?

Functies van de spiermassa

Je spiermassa heeft allerlei functies waar je waarschijnlijk nog nooit bij stil hebt gestaan. Iedereen weet dat spieren voor een mooi gevormd lijf zorgen. Maar je spiermassa doet nog veel meer voor je. Jouw spieren zorgen bijvoorbeeld tijdens het hardlopen of een valpartij ervoor dat de klap wordt opgevangen. Eigenlijk kun je je spieren zien als een soort schokbrekers die jouw gewrichten beschermen. Daarbij worden belangrijke eiwitten opgeslagen in je spieren en is de spiermassa een ontzettende belangrijke bron om calorieën te verbranden.

Spieren zorgen er ook voor dat er spanning op jouw botten staat. Via de pezen in het lichaam trekken de spieren aan je botten en die zorgen ervoor dat ze in de juiste positie blijven staan. Als je spiermassa afneemt verzwakken dus ook jouw botten. Daardoor vergroot je de kans om iets te breken als je valt. Er komen veel botbreuken voor en dat komt nog steeds door het beeld dat we hebben dat we elke dag melk moeten drinken voor sterke botten. Het stukje bewegen en dan vooral het stukje werken aan je spiermassa wordt vaak nog vergeten. Steeds meer mensen bewegen te weinig en nemen verkeerde voeding tot zich, en dat kan zich uiten in een botbreuk. Maar het mooie is, het is nooit te laat om aan je spiermassa te werken. Bij andere organen in je lichaam is dat een heel ander verhaal maar met werken aan jouw spiermassa kun je altijd mee beginnen, het is nooit te laat.

Spiermassa maakt je lichaam sterk

Door aan je spiermassa te werken, worden jouw spiercellen groter, en zul je dus ook sterker worden. Spieren reageren heel snel op krachttraining. Binnen acht weken kun je al behoorlijk wat spiermassa trainen ook al heb je daarvoor niks aan trainen gedaan.

Als je dus slappe spieren hebt zorgt dat in je lichaam voor een slechte balans en kun je zelfs pijn ervaren. Sterke spieren kunnen dit verhelpen en bovendien zul je merken dat met een getraind lichaam dat alles makkelijker wordt in het leven. Dat geldt natuurlijk zeker als je ouder wordt. Als je dus jouw spiermassa gaat trainen kun je fit oud worden waardoor je veel langer en misschien wel tot je dood onafhankelijk kunt blijven leven. Ik teken hiervoor!

De spiermassa zorgt dus voor een sterk lichaam en dat heeft nut op elk leeftijd, of je nu 20 bent of 90, plus dan kun je met simpele oefeningen jouw spierkracht terugkrijgen. Spieren kun je op heel veel verschillende manieren trainen; zowel met gewichten als met een andere sport, zoals yoga en zwemmen. Het maakt eigenlijk niet uit, als je maar je hele lichaam gebruikt. Tuurlijk is elke sport belangrijk maar door het trainen van je hele lichaam zul je merken dat je fysiek steeds sterker gaat worden.

Door spiermassa heb je snellere stofwisseling

Door je spiermassa is je lichaam harder aan het werk. Je spieren zijn de motor die de calorieën in je lichaam verbranden. Door meer spiermassa kun jij dus meer gaan eten zonder dat je aan gaat komen. Wist je dat 1 kilo spiermassa in rusttoestand 12 calorieën per dag verbrandt? Je spiermassa zorgt dus voor een snellere stofwisseling.

Door sterke spiermassa heb je een fijn leven

Je ziet er beter uit met een gezonde dosis spiermassa. Je hebt hierdoor ook meer zelfvertrouwen en een fijn leven. Ook als het morgen mooi weer is voel je je veel zelfverzekerder. Je schaamt je niet voor je lichaam en je durft gewoon dat zwembad in te duiken. Met een goed gevormd lichaam is het kopen van kleding veel makkelijker en leuker omdat je alles durft te dragen en je zult natuurlijk ook meer passen. Ook hoef je veel minder op zoek te gaan naar bijzondere maten.

Een gezonde dosis spiermassa verbetert uw houding. Veel chronische aandoeningen worden veroorzaakt door een verkeerde houding. Steeds meer mensen zitten te veel, bewegen te weinig en doordat we teveel zitten en te weinig bewegen neemt ons lichaam deze vorm over. Doordat je gaat trainen en jouw spiermassa verbetert, verandert je houding ook automatisch. Zo kun je veel aandoeningen voorkomen, en zeker de rugklachten waar zoveel mensen last van hebben.

Spiermassa kan op voorkomen dementie

Als je aan krachttraining doet zorg je ook voor meer spiermassa en deze spiermassa zorgt voor de aanmaak van BDNF (Brain Derived Neurotrophic Factor). Dit stofje dat wordt aangemaakt zorgt voor de groei van nieuwe hersencellen en onderhoudt ook nog eens de bestaande hersencellen. Het testosteron dat daarbij vrijkomt bij de training helpt hier aan mee. Samen zorgen ze ervoor dat de hersenen optimaal kunnen functioneren en dat kan dan dementie voorkomen. Ook zorgt je spiermassa ervoor dat het beter met insuline om kan gaan. Het voorkomt hiermee insuline resistentie, wat de aanloop is naar diabetes.

Aan je spiermassa werken na je dertigste

In ieder lichaam bevinden zich zo rond de 640 spieren. Afhankelijk van je omvang en bouw, vormen spieren 15 tot 60% van je totale lichaamssamenstelling. Veel mensen die ouder worden bewegen steeds minder en doen zeker niet aan krachttraining. Vaak bestaat daardoor hun lichaam uit niet meer dan 15% spieren. Terwijl iemand van dezelfde leeftijd die veel beweegt en veel aan krachttraining doet vaak 60% aan spiermassa heeft.

Spiermassa heb je dus nodig om lekker te kunnen leven, het is een ontzettend belangrijk onderdeel van ieder lichaam. Het verliezen van spiermassa gebeurt bij veel mensen zeker na hun dertigste en daarom is het zo belangrijk om er iets aan te doen.

Spiermassa conclusie

Krachttraining en werken aan je spiermassa is niet heel makkelijk. Het is een technische sport en het is belangrijk dat je het op de juiste manier uitvoert. Op die manier voorkom je blessures en zul je het beste resultaat behalen. Een personal trainer of wat berichten lezen over hoe je nou het beste kunt trainen is hierbij belangrijk.

Het is nu wel duidelijk dat spiermassa jouw totale leven enorm kan veranderen en dat het vele voordelen met zich meebrengt. Het is dus nu ook de hoogste tijd om er iets aan te gaan doen als je nog niet aan training doet. Ook zullen veel mensen denken dat krachttraining alleen voor bodybuilders is maar niks is minder waar. Veel mensen zijn bang voor teveel spiermassa en zullen ook denken dat dit ze heel snel heel breed zal maken. Maar spiermassa trainen is voor iedereen!!

Het complete keto-dieet kookboek
Afvallen met gezond en vooral lekker eten.
Killerbody Dieet.
Intermittent Fasting

Droog Trainen Protocol voor mannen en vrouwen.

Hieronder twee super goede trainingen om je spiermassa te vergroten ongeacht wat je leeftijd is. Het is voor jong en oud.

Henry en Rinus van de droog trainen academie zullen jou daar bij begeleiden. Je krijgt veel waardevolle informatie over voeding en krachttraining met daarbij trainingsschema`s die je kan volgen.

Dus begin er vandaag nog mee, zodat jij ook een krachtig en gezond lichaam krijgt die je altijd al had willen hebben.

Droog trainen mannen.

Droog trainen protocol voor mannen.

Wil je heel graag afvallen en een strakker gespierd lichaam krijgen, start dan met de online training.

Ga direct naar de speciale kortingspagina!
Droog trainen vrouwen

Droog trainen protocol voor vrouwen.

Wil je heel graag afvallen en een strakker gespierd lichaam krijgen, start dan met de online training.

Ga direct naar de speciale kortingspagina!

Gerelateerde artikelen over spiermassa, die misschien ook interessant voor je zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *