Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Waar is Omega 3 goed voor?

Krijg jij voldoende Omega 3 binnen?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Waar is omega 3 goed voor? In dit artikel wil ik je graag bewust maken waarom omega 3 zo goed voor ons lichaam is. Maar ook wat de gevaren zijn voor de oceaan en de vissen die daar leven. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Waar is Omega 3 goed voor?

Omega 3 is van groot belang voor onze gezondheid. De wetenschappelijke bewijzen stapelen zich op. Omga 3 vetzuren zijn erg belangrijk voor onze totale energie, onze hormonen en hart. En het helpt bij de ontwikkeling van ons brein. Een tekort kan flink wat onbegrepen klachten en ziekte leiden. Denk alleen al aan de ontwikkelingsfase van het brein bij jonge kinderen. Zonder omega 3 vetzuren is een optimale ontwikkeling niet mogelijk.

Probleem.

Het probleem is echter dat het eten van meer vette vis- de bron van omega 3 met de welbekende stoffen EPA en DHA – wel een aanslag op het milieu betekend. Er wordt door veel gezondheidsdeskundigen en de voedingsindustrie aanbevolen om veel vette vis, visolie en krillolie te nemen. Maar ik weet niet of ik daar zo blij van wordt. Gelukkig zijn er voldoende smakelijke en gezonde alternatieven als je een aantal tips te harte neemt. Met mate kun je ook zeker gezonde vis eten, zonder dat de zeeën en oceanen nog zwaarder worden belast. Ik geef later in dit stuk wat tips en tricks!!

Wees zuinig op de oceanen.

Als je nu kijkt naar de oceanen dan komt dat overeen met wat wetenschappers hebben gezegd tien jaar geleden. En hoe de oceanen eruit zouden zien over tweehonderd jaar. Als we natuurlijk niks eraan gaan doen. De oceaan is een vergaarbak geworden van chemische stoffen.

Er zijn er zeker wel tienduizend van deze chemische stoffen en er komen er steeds meer bij zoals zware metalen, pcb’s, dioxine, pesticide, vlamvertragers en niet te vergeten de ‘plastic soep’. De meeste van deze chemische stoffen is zo ingewikkeld dat ze niet afgebroken kunnen worden. Mensen krijgen ook deze stoffen binnen en slaan ze op in het vet weefsel zoals de hersenen, lever, geslachtsorganen. En daar kan de hormoonhuishouding flink van ontregelt zijn.

Waar is omega 3 goed voor? De oceaan.

Visserij.

Een tweede probleem is de visserij. Er word tegenwoordig zo grootschalig gevist dat de totale visstand de afgelopen honderd jaar met zo’n negentig procent is afgenomen. Veel vissoorten zoals tonijn worden met uitsterven bedreigd. Maar deze soorten zijn erg belangrijk voor onze gezondheid maar ook voor de natuur.

Is Omega 3 gezond?

Ik heb de lijst met gezondheidsvoordelen bekeken en die hadden veel indruk op me gemaakt.

Er is in de jaren al heel veel onderzoek gedaan naar de vetzuren en dan zeker naar de vetzuren in omega 3. In al die onderzoeken komen naar voren dat omega 3 heel gezond is. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan dat de omega 3 chronische ziekte kunnen voorkomen en dat ze zelfs de ziektes kunnen voorkomen.

Voor meer informatie zie hier onder:

Zie website: https://www.jasperalblas.nl en https://wwwahealthylife.nl

Wat is Omega 3.

Omega 3 zijn vetzuren. Het zijn goede en meervoudige vetzuren.

De plantaardige vetzuren ALA is een essentieel vetzuur. Het heeft een belangrijke rol voor de werking van hormonen, eiwitten en enzymen. Het lichaam kan deze vetzuur niet zelf aan maken dus het is belangrijk om dit via je voeding te doen. Plantaardige bronnen van de Omega 3 vetzuren zijn (linoleenzuur). Deze vetzuren zitten in lijnzaadolie, koolzaadolie, walnotenolie, sojaolie en het zit in lijnzaad, chiazaad, hennepzaad in noten maar vooral in walnoten, zeewier en avocado. Ook zit het in sommige margarines maar dat komt door de toevoeging van visolie.

De DHA en de EPA vetzuren komen van naturen voor in vis soorten zoals zalm, sardientjes, haring en makreel. Ook schelpdieren en schaaldieren hebben deze vetzuren maar ze maken de DHA en EPA niet zelf. Ze halen dat uit hun voeding zoals plankton, algen.

Voor mensen die geen vis eten of vegetarisch zijn kun je tegenwoordig de DHA en de EPA ook uit algen halen. Je kan natuurlijk ook denken aan een supplement zoals visolie of op basis van algenvetzuren.

Waar is omega 3 goed voor? Walnoten.

Wat zijn Omega 3 vetzuren?

Wist je dat ons lichaam is opgebouwd uit cellen en al die cellen hebben een eigen taak. En om die taak zo goed mogelijk uit te voeren geven ze seintjes door aan elkaar. Dit is heel belangrijk dat dit goed gebeurd want dat heeft grote invloed op je gezondheid. Ons lichaam heeft bij elkaar zo 100.000 miljard cellen en er zijn wel 200 verschillende soorten cellen zoals die van je huid, speeksel, bloed of je ogen.

De vetzuren van omega 3 kan ons lichaam niet zelf aan maken en die moeten we dan ook via voeding binnen  krijgen. Onze hersenen zijn ook belangrijk voor ons omdat die bepalen wie we zijn. Wist je dat onze hersencellen uit twee derde uit vetzuren bestaan. Dus je kunt wel bedenken wat er gebeurd als we tekort van binnen krijgen.

Daarom worden de omega 3 vetzuren ook wel essentiële vetzuren genoemd.

Omega 3 capsules.

De meningen zijn verdeeld over het innemen van capsules of die de zelfde gezondheidsvoordelen heeft dan het eten van vetten vis. Maar het nemen van visoliecapsules is wel een stuk minder overtuigend. Het lijkt erop dat de gezonde effecten van het eten van vis niet kunt vervangen door een element eruit te halen en in capsulevorm te nemen. Kennelijk is de context van gezonde stof een belangrijke factor.

Zo is fruit ook niet te vervangen door vitamine C supplement.

Waar is omega 3 goed voor? Visolie tabletten.

Omega 3 visolie.

Visolie is geraffineerde olie dat afkomstig is uit vis. Deze olie kan bedoeld zijn voor menselijk gebruik of voor de dierenvoeders. Wist je dat per jaar ruim 1 miljard liter aan deze olie word gemaakt. Voor 1 liter van deze visolie word zo rond de 20-100 kilogram wilde vis gebruikt. Deze olie is afkomstig van de haring, makreel, tonijn, zalm, sardines en ansjovis. De gezonde omega-3 vetzuren worden zelf niet door de vis aangemaakt maar door de voeding wat de vis eet. Door de algen wat ze eten maken ze omega-3 vetzuren aan. Ook kleine schaaldieren eten deze algen en die worden weer gegeten door de vissen. Zo komen dus deze vetzuren in de voedselketen terecht.

Wat kunnen we doen?

Is er hoop? Ik denk het wel, als we tenminste bereid zijn om minder vis en visoliesupplementen te eten en alternatieven omega 3 bronnen te gaan zoeken. Hier wat tips en tricks!!

  1. Je hoeft geen vis te eten om aan omega 3 te komen. Het probleem is alleen dat EPA en DHA in planten vrijwel niet aanwezig zijn. Daarom is het zo mooi om te zien hoe de ontwikkeling is bij algen die in grote bakken met water worden gekweekt die kant en klaar EPA en DHA bevatten. Planten leveren nu alfa linoleenzuur, wat veel mensen niet goed kunnen omzetten in de omega 3 vetzuren de EPA en DHA. Alfa Linoleenzuur zit in lijnzaad, walnoten, hennepzaad en chiazaad en nog veel meer in de gemaakte oliën van deze producten. Als je geen vis lust of niet wilt eten kies dan algenolie.
  2. Als je de smaak van vis niet wil missen probeer dan eens de zeewieren. Bijvoorbeeld zeewier tagliatelle mee kookt met de pasta is dat een prachtige manier om meer zeewier te eten en super gezond. Dit zeewier is superrijk aan mineralen en spoorelementen waaronder jodium en plantaardig eiwit.
  3. Eet met mate vis, kies voor vissen die met handlijnen zijn gevangen. (zie www.handlijnenvissers.nl).
  4. Als je toch kiest om vis te eten ga dan voor niet-overbeviste soorten of vis die als bijvangst aan wal is gebracht. Bijvoorbeeld schar, heek, bot, wijting, steenbolk en pieterman. Zo kunnen de favoriete vissen zoals kabeljauw en tonijn die met uitsterven bedreigt zijn weer op adem komen. Dit lost niet het overbevissingsprobleem op, maar het levert wel een bijdragen aan minder voedselverspilling en onnodige dood door bijvangst. Witvissen bevatten goede inhoud stoffen zoals jodium maar wel heel weinig omega 3.
  5. Eet het liefst geen roofvissen zoals makreel, tonijn, zwaardvis en haai of eet het met maten. Deze vissen leven lang en hebben daardoor de meeste milieu toxines in zich opgeslagen. Kleinere kort levende vissen zoals haring en sardines bevatten veel minder toxines.
  6. Wil je een witte kweekvis eten let dan goed op de herkomst. Kies bij voorkeur voor vis van Nederlandse of Belgische afkomst in verband met het hoge antibioticagebruik in de viskweekindustrie in Azië. Maar misschien nog wel het belangrijkste: de CO2-problematiek. Gelukkig is daar wel veel aandacht voor en worden allerlei energiemaatregelen getroffen. Wat we ons onvoldoende lijken te realiseren is dat het flink verminderen van vis en vlees tot snelle en aanzienlijke afnamen van de CO2-uitstoot kan leiden. Dat lijkt goed nieuws, maar een neveneffect daarvan is verzuring. De verzuring is een van de redenen dat fytoplankton in de zee al voor zo’n veertig procent is afgenomen. En het is juist dat dit plankton verantwoordelijk is voor zo’n zeventig procent van alle zuurstof op aarde en bovendien aan de basis van de voedselketen staat voor alle vissen, walvissen, pinguïns, zeehonden en ga zo maar door.

Laat ons gewaarschuwd wijzer handelen.

Als we allemaal een beetje meer bewust worden wat we aan het doen zijn en andere keuzes gaan maken kunnen we met zijn allen gezond oud worden. En een gezonde aarde aan de volgende generatie door geven. Onze kinderen snappen gelukkig feilloos aan dat we de natuur en de dieren moeten koesteren. Zoals een Latijnse spreuk het al zij: ‘laat ons gewaarschuwd wijzer handelen’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *