Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Voordelen van fitness?

Waarom is fitness zo belangrijk voor ons lichaam en geest?

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Voordelen van fitness. In dit artikel wil ik je graag daar meer over vertellen. Waarom is fitness zo belangrijk voor ons lichaam en onze geest. Lees gauw verder!

Inhoudsopgave

Voordelen van fitness!

Fitness wordt steeds populairder. En terecht, want het helpt het hart gezond te houden, verbeterd de longfunctie en het versterkt de spieren. Dat is weer heel belangrijk om te kunnen af te vallen.

De vakantie is weer voorbij en het is tijd om iets aan je conditie te doen. Dus het luie en goede leven even opzij. En we gaan lid worden van de sport school. Er zijn twee momenten in het jaar waar het aantal inschrijvingen in sportscholen piekt. Dat zijn de maanden januari en september. En ik vind dat jammer. Als we beginnen met goede voornemens, doelen en uitdagingen zorg er dan voor dat die gehaald worden. Maar in de werkelijkheid zijn vaak de goede voornemens gedoemd om te mislukken.

Fitnessen vindt ik eigenlijk iets wat bij je leven en je dagelijkse gewoonte horen. Het zou eigenlijk een soort leefstijl moeten zijn of je nou jong, oud, dun of dik bent dat maakt niet uit. Dan wordt fitness ook echt een manier om fit en gezond te blijven.

Fitness man op een loopband.

Juiste motivatie en juiste mind set.

De juiste motivatie en de juiste mind set. Medewerkers van sportscholen en personal trainers weten ook heel goed dat na de piek van inschrijvingen ook veel klanten er snel mee ophouden. Dit komt mede door dat we vaak onrealistische doelen en verwachtingen hebben van ons zelf.

Als je twee keer per week gaat fitnessen om snel een aantal kilo’s kwijt te raken, dan wordt je gegarandeerd teleurgesteld. Want snel afvallen dat doe je niet met fitness. Je zou het dus niet moeten doen om die kilo’s kwijt te raken maar om je goed te voelen in je lichaam. Door middel van een juiste mind set je doelen te behalen. Als je een lange tijd aan fitness doet dan zie je op den duur zeker meer vorm in je lijf komen, waar je trots om mag zijn.

Hoe stel je goede doelen voor jezelf?

Stel een realistisch doel die haalbaar is voor jezelf. De ervaring is dat mensen vaak al afhaken binnen de drie maanden dat ze aan fitness doen. Maar als je jezelf een realistisch doel stelt die je dan ook echt behaald binnen de drie maanden, dan ben je eerder geneigd om door te zetten.

De doelen kunnen als volgt zijn, ik kan over twee maanden 10 minuten hardlopen of ik kan alle toestellen drie zetjes van 10 herhalingen doen. Zo kun je dit dan uit bouwen. Met de juiste instelling en de juiste doelen heb je de meest kans om het vol te houden, om twee of drie keer per week te gaan fitnessen.

Voor je gezondheid en voor je lijn is het belangrijk om je spieren op peil te houden. Dat gaat niet vanzelf. Vanaf je 30ste verlies je 1 procent spiermassa per jaar en als je daar dus niks tegen zou doen dan ben je op je 80ste de helft van je spiermassa kwijt.

Wat betekend minder spiermassa voor je lichaam.

Minder spiermassa betekend ook dat je minder energie verbruikt en dat je dikker wordt. Ook al betekend het dat je nog steeds het zelfde zou eten als voorheen. Als je te weinig spiermassa zou hebben gaat bewegen ook moeilijker en op den duur zou traplopen of opstaan uit je stoel moeilijker gaan dan voorheen. Alles word lastiger met te weinig spiermassa en het risico op vallen of blessures neemt toe.

Als je te weinig spiermassa hebt dan is de levensverwachting ook lager. Dat komt omdat een gezonde spiermassa je beschermt tegen diabetes. Als je deze verschrikkelijke dingen voor wil zijn ga dan bewegen. Het beste zou zijn kracht training waar bij je aan een gezonde spiermassa werkt. Eet of drink iets na de fitness met veel eiwitten zodat het omgezet kan worden in spieren.

Fitness vrouw doet buikspieroefening.

Is fitness moeilijk?

Als je aan fitness zou doen heb je het zo onder de knie. Daarom is fitness zo fijn. Fitness is zeker gegroeid de afgelopen jaren er zijn steeds meer mensen die graag willen bewegen om hun doel te behalen en te werken aan de juiste mind set. Fitnessen is naast lopen en fietsen een van de weinige vormen van bewegen die je kunt doen op elk moment van de dag waar jij je prettig bij voelt.

Het is niet ingewikkeld iedereen kan het, je hoeft er geen intensieve training voor te volgen om het te kunnen. Maar het heeft nog een ander voordeel en dat is dat de kans op blessures heel klein is. Ook de prestatiedwang of de competitiedruk is er bijna niet, je kan het in je eigen tempo doen. Fitnessen is eigenlijk voor iedereen die met gezondheid bezig is. Iets wat je met plezier doet om je beter te voelen. En dat je er ook nog beter gaat uitzien is mooi meegenomen.

Vindt de juiste sportschool die bij je past.

Als je heb besloten om te gaan fitnessen doe je er goed aan om wat voorwerk te gaan doen. Op het internet is veel informatie te vinden maar ik raad je ook aan om verschillende fitness centra te bezoeken.

Het is belangrijk als je naar binnen stapt dat je een goed gevoel krijgt en stel je vragen die je heb. Je kijkt naar wat ze te bieden hebben, soort apparaten, de aankleding, type mensen, naar professionele begeleiders en natuurlijk naar de prijs.

Moet ik een coach nemen?

Een coach kan in het begin wel belangrijk zijn. Die kan kijken of je houding goed is en naar de juiste gewichten die je moet gebruiken. Zodat je niet te licht of te zwaar voor je is. De coach kan samen met jou je doelen bepalen en kijken wat je daar voor nodig heb omdat doel te behalen. Wanneer je kan beginnen om er nog een gewicht bij te doen of te kijken wanneer je het cardio gedeelte nog iets op moet voeren.

Als je dit allemaal onder de knie heb of je heb geen zin in al die extra’s. Je wil met rust gelaten worden tijdens het sporten. Dan zijn er ook sportscholen die goedkoper zijn waar bijna geen personeel rond loopt.

Fitness vrouw op fitnessapparaat.

Is fitness duur?

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je het abonnement gebruikt. Veel mensen denken dat fitnessen duur is. Een abonnement ligt tussen 20 en 60 euro per maand, afhankelijk van de faciliteiten die ze daar hebben. Zoals bijvoorbeeld een sauna, luxe toestellen en bepaalde lessen die worden gegeven. Als je geen gebruik maakt van je abonnement dan is dat zonde ja, maar als je twee keer per week zou gaan en je houd dat een aantal maanden vol. Dan zie je het verschil in je lijf en het belangrijkste van alles je voelt je goed je zit lekker in je vel. Dat is toch onbetaalbaar?

Veel mensen denken dat er alleen maar opgepompte mannen en vrouwen in strakke pakje rondlopen in sportscholen. Dat is veranderd in de afgelopen jaren, het publiek is heel divers geworden. Jong, oud, dik, dun gespierd of niet gespierd komen er en je trekt aan waar jij je prettig bij voelt.

Voor meer informatie over spiermassa op bouwen, zowel voor mannen als voor vrouwen lees dan ook mijn artikel over droog trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *