Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Signalen dat je geen vet maar spiermassa verliest!

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Signalen dat je geen vet maar spiermassa verliest! Iedereen wil graag vet verliezen en spiermassa opbouwen voor mooie benen, billen en buik. Maar het blijft vaak een strijd met je zelf en geen resultaat. Het kan zijn dat je gewicht verliest op de weegschaal en je denkt dat je vet aan het verliezen bent maar het eigenlijk spiermassa is. Waar herken je aan dat dit het geval is? In mijn artikel ga ik jou hier meer over vertellen. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Signalen dat je geen vet maar spiermassa verliest!

Voor de meeste mensen is het een dagelijks gevecht: ze willen afvallen maar hoe doe je dat nou eigenlijk? Ze willen heel graag afvallen of sporten maar doen uiteindelijk niks. Misschien gaan sommigen een week lang naar de sportschool maar vervallen ze daarna vaak weer in hun oude patroon. Alleen is de vraag of afvallen wel het doel moet zijn. Wat je eigenlijk zou moeten willen is om vet te verliezen en spiermassa aan te komen.

Het begint al bij het feit dat veel mensen twee verschillende doelen hebben. Aan de ene kant willen ze natuurlijk spiermassa opbouwen, want dan zie je er goed uit, en aan de andere kant willen ze ook vet verliezen. Deze twee doelen zijn lastig te combineren want wie vet verliest, verbrandt daardoor ook vaak automatisch spiermassa. Vaak willen mensen gewicht verliezen maar wat ze eigenlijk zouden moeten willen is vet verbranden. Dan zullen ze er een stuk beter uitzien. Hieronder bespreken we de signalen die je kan krijgen als je geen vet maar spiermassa verliest.

Signalen dat je geen vet maar spiermassa verliest!

Alles voelt zo zwaar aan!

De meeste mensen kennen wel het gevoel dat alles zo zwaar aanvoelt. Ook mensen die veel aan het trainen zijn en op hun voeding letten, kennen dit verschijnsel. Dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Iedereen heeft natuurlijk wel eens een mindere dag en ook minder zin om te sporten, maar wanneer dit langere tijd aanvoelt is er misschien wat anders aan de hand. Als je natuurlijk zo met jouw voeding bezig bent en bijvoorbeeld 300% bezig bent met trainen, kan het weleens zo zijn dat je je spiermassa aan het verbranden bent. Daar bedoel ik mee dat je ondanks je eetpatroon en sportschema veel minder spierkracht overhoudt. Dit is een slecht teken.

Signalen dat je geen vet maar spiermassa verliest!

Je vetpercentage wordt niet lager

Wanneer gewicht omlaag gaat maar je ziet geen verschil in je omvang, kan dat een teken zijn dat je jouw spieren aan het opbranden bent. Probeer altijd foto’s te maken van je lichaam en meet de omvang van je spieren met een meetlint. Je kunt ook je vetpercentage laten meten. Zie jaar daaraan dat je afvalt maar blijft je vetpercentage hetzelfde? Dan ben je waarschijnlijk spiermassa aan het verliezen. Het is de bedoeling dat je jouw lichaam moet kennen. Je moet weten wat het doet en of je op de goede manier vet aan het verliezen bent en geen spiermassa. Het gaat er dus om dat je vet verliest en dat heeft dus niks met je gewicht te maken.

Je voelt je slap en bent uit balans

Als je in de sportschool bent en je bent bezig om zo hard te trainen en je richt je op voeding, dan ga je spiermassa verliezen en dat zul je dan ook zeker gaan merken tijdens jouw trainingen. Als je voor een langere periode te weinig eet of te hard traint, gaat jouw lichaam aanvoelen als een slappe dweil. Ben je een actieve sporter, verlies je snel gewicht en worden je prestaties steeds minder? Dan is er een grote kans dat je jouw lichaam hebt overtraind en dat je spiermassa aan het kwijtraken bent. Rust is groeien. Waar je altijd aan moet denken is herstel. Als je rust, zorg je ervoor dat de stress die jouw lichaam heeft van het trainen geleidelijk weer kwijtraakt. Doordat je rust, zorg je ervoor dat je lichaam zich kan herstellen van een zware training. Dit proces noemen we supercompensatie.

Gewichtsverlies gaat veel te snel?

Wanneer je heel snel gewicht verliest is dat niet altijd positief. De meeste mensen zijn heel enthousiast wanneer ze zien dat ze die aantal kilo’s zomaar kwijt zijn en vaak klopt dat ook wel als je veel vet hebt. Maar snel gewicht verliezen is een slecht teken. Veel mensen denken dat het fijn is om zo veel mogelijk kilo’s in zo´n kort mogelijke tijd te verliezen. Maar is dit wel gezond en klopt het wel? ideaal gezien zal je niet meer dan 1 kilo per week afvallen voor een gezonde leefstijl. Als je hier ver boven zit kun je ervan uitgaan dat je waarschijnlijk spiermassa aan het verliezen bent en dat het verstandig is om op je voeding te letten en misschien wel minder zwaar jouw lichaam moet trainen.

De duurzame oplossing is toch om gewoon normaal te blijven eten en beweging zoals je dat altijd hebt gedaan. En dan is het natuurlijk altijd goed om gezond te eten en op onderzoek uit te gaan wat dat voor jou betekent. Vergeet ook niet dat je spiermassa moet opbouwen door dagelijks te bewegen en aan krachttraining te doen. Dit betekent ook drie gevarieerde maaltijden per dag en een paar gezonde tussendoortjes als je die nodig hebt om de juiste hoeveelheid calorieën voor jouw lichaam binnen te krijgen. Bewegen is zeker nodig als je op een gezonde manier wilt afvallen maar ook om op gewicht te komen en te blijven.

Je moet er gewoon vanuit gaan dat afvallen tijd kost en dat je daar geduld bij nodig hebt en natuurlijk ook zeker een portie gezonde discipline.

Signalen dat je geen vet maar spiermassa verliest!
Het complete keto-dieet kookboek
Afvallen met gezond en vooral lekker eten.
Killerbody Dieet.
Intermittent Fasting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.