Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Ontstressen…..hoe werkt dat nou eigenlijk?

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Ontstressen? Stress is een veel voorkomend iets, veel mensen hebben er dagelijks last van. Bij langdurige stress kan het ons lichaam en geest schade aan richten. Het is belangrijk om ook te kunnen ontstressen maar hoe doe je dat. In dit artikel wil ik je meer vertellen over stress en ontstressen. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Ontstressen…..hoe werkt dat nou eigenlijk?

Stress maakt je op alle fronten ziek dus het is belangrijk om te leren te ontspannen. Stress is een oerwoud-mechanisme om gevaarlijke situaties te overleven. Maar als we altijd stress hebben kan het in plaats van levensreddend ook levensbedreigend worden. Wetenschappers hebben de afgelopen decennia het stressmechanisme onderzocht, en wat voor invloed het kan hebben op ons lichaam. Daardoor kunnen we nu niet alleen allerlei ziektes en symptomen verklaren waar men vroeger geen lichamelijk oorzaak voor vond, we weten nu ook dat chronische stress ons lichaam grondig ondermijnt. Het kan onze hersenen blijvend veranderen en organen en cellen in ons hele lichaam beschadigen. 

Stress helpt ons te overleven. Wanneer een auto regelrecht op ons afkomt kunnen we bliksemsnel opzij springen. Dat reactievermogen wordt door de stressreactie geactiveerd. Je lichaam reageert op heel veel verschillende manieren; je hart klopt sneller en krachtiger,  je bloeddruk stijgt, je hersenen en je hart spieren krijgen extra zuurstof en brandstof, je lever geeft meer brandstof vrij in het bloed in de vorm van bloedsuiker en je ademhaling versnelt. Andere processen in je lichaam worden door de stress reactie onderdrukt: je voortplantingssysteem, de productie van groei- en schildklierhormonen, je botopbouw, je maagwerking en je immuunsysteem.

Ontstressen.

Gevolgen van acute stress

In momenten van stress zijn we heel erg gefocust op ons lichaam. In deze momenten werkt alles sneller en sterker dan gewoonlijk. Dat komt door het mechanisme dat ook wel het ´stress response´ wordt genoemd. Dit mechanisme maakt ons klaar om te vechten of vluchten. Wanneer het gevaar is geweken, keert het lichaam terug naar zijn normale, rustige toestand. Tenminste zo zou het moeten zijn. De hersenen zetten het ´distressed response´ in gang dat bestaat uit een ingewikkeld samenspel van verschillende hersencentra en zenuwstelsels, hormonen en andere boodschapperstoffen. De lichaamsfuncties die nodig zijn om snel te reageren, krijgen een boost, functies die op dat moment minder belangrijk zijn, gaan tijdelijk minder goed werken.

Dit kunnen de gevolgen zijn van acute stress: het oproepen van allergische astma, eczeem en jeuk en het verergeren van huidziekten zoals sarius, acne, vitiligo (witte huidvlekken door het ontbreken van pigment) en alopecia areata. Andere gevolgen zouden plaatselijk haaruitval, diarree of constipatie, pijn in de buik of rug, een plotse stijging of daling van je bloeddruk, angstaanvallen kunnen zijn.

Moderne levensstijl leidt tot problemen

Door onze moderne, hectische levensstijl wordt de stress response te vaak geactiveerd. Ook in situaties die niet levensbedreigend zijn, zoals deadlines, financiële zorgen of een baas die je overvraagd, wordt de stressreactie geactiveerd. En ook lichamelijke stress zoals chronische pijn, of omgevingsfactoren, zoals lawaai, activeren de stress response voortdurend. Wanneer de stressreactie daardoor blijft aanhouden, keren diezelfde aanpassingen die ons in staat stellen snel te reageren zich tegen ons. Dit kunnen allerlei mentale en lichamelijke problemen veroorzaken, die allemaal hun oorsprong vinden in diezelfde stress response. Bovendien verstreken die problemen elkaar. 

Ontstressen.

Chronische stress put je volkomen uit

In het begin kan er bij stress teveel cortisol in je lichaam circuleren. Je stresssysteem blijft daardoor overactief en dat kan onder andere een depressie uitlokken. Na verloop van tijd remt cortisol zijn eigen afgifte door een terugkoppelingssysteem in de hersenen. Daardoor kun je compleet uitgeput raken en kun je niet goed meer reageren wanneer actie nodig is. Dat speelt onder andere een rol bij burn-out en het chronische vermoeidheidssyndroom.

Het gebroken hart syndroom

Het meest extreme gevolg van stress is het gebroken hart syndroom. Je bloeddruk is te hoog en je hartslag te snel en je immuunsysteem is verstoord. En dan raakt ook je hart variabiliteit nog eens verstoord: de snelheid van je hartslag past zich minder goed aan aan je activiteiten. Het gevolg is dat je een groot risico op een hartaanval of beroerte loopt.

Het meest extreme bewijs van de invloed van stress op het hart is het tako- tsubo syndroom, ofwel het gebroken hart syndroom. Door alle stressvolle situaties die zijn gebeurd lijkt het dat je daardoor een hartaanval hebt, maar in werkelijkheid is een deel van het hart dan tijdelijk verlamd.

Doorgaans herstelt het lichaam zich tijdens de nachtrust. Door te slapen zorg je ervoor dat er herstelwerkzaamheden plaatsvinden in het lichaam. Maar bij stress zorgt het verhoogde cortisolgehalte ervoor dat je alert blijft en dus slaap je niet goed. Als dit gebeurt dan ben je moe, prikkelbaar en minder geconcentreerd overdag. Maar dat is niet alles. Je produceert ook veel minder groei- en schildklierhormoon dan normaal. Dat kan osteoporose en verlies van spiermassa veroorzaken. En dan remt het cortisol ook nog eens de botopbouw.

Ook blijft er te veel suiker in je bloed circuleren, dat anders in je lever zou worden opgeslagen als reserve. Bovendien stijgt de productie van het honger hormoon ghreline.Terwijl het verzadigingshormoon leptine dan afneemt. Je hebt daardoor minder eetlust en het risico op overgewicht en obesitas neemt dan toe. Extra lichaamsvet wordt vooral op- en in je buik opgeslagen. Dat buikvet is erg ongezond en geeft zelfs hormonen en cytokines af. Dit zijn chemische stoffen die meer kans geven op chronische ziektes.

Ontstressen?

Als je dagelijks last hebt van stress is het belangrijk voor je gezondheid, dat je opzoek gaat naar een manier om te kunnen ontstressen. Er zijn verschillende dingen die je zou kunnen toepassen denk bijvoorbeeld aan yoga of mindfulness. Ook een online cursussen zou kunnen helpen. Bijvoorbeeld de e-cursus ‘Nooit meer zorgen of stress’ als je hier meer over wil weten? Lees dan mijn review over deze e-cursus Review ‘Nooit meer zorgen of stress‘. Met de juiste mindset kan jij ook leven zonder zorgen of stress.

Nooit meer zorgen of stress? Er zijn al velen mensen voor gegaan!

Ga direct naar de speciale kortingspagina!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *