Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Mindfulness voor kinderen?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Mindfulness voor kinderen? Mindfulness staat voor bewust aanwezig zijn in het hier en nu, al je aandacht richten op waar je op dat moment mee bezig bent. We leven in een tijd van overvloed met veel prikkels van buiten af. Deze prikkels zijn moeilijk te verwerken voor kinderen en krijgen hier stress van. Door Mindfulness te oefenen is het kind beter in balans. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Mindfulness voor kinderen

Mindfulness betekent met aandacht leven. Met een open mind en aandacht merk je wat er om je heen gebeurt. Je kunt aandacht hebben voor wat er NU gebeurt en niet wat er is gebeurd of nog zou kunnen gebeuren. Mindfulness is ook heel belangrijk voor een kinderen en hun omgeving. Door bewuste aandacht te oefenen, verbeteren ze hun concentratie en hun geheugen. Een kind kan ook beter omgaan met stress en de prestatiedruk op school. Zo leren ze om te gaan met hun eigen angst en gevoelens. Ook herkennen ze meer hun eigen gevoel: bijvoorbeeld als ze moe zijn of zich onrustig voelen, verdrietig of boos. Het kind leert daar beter mee om te gaan. Door Mindfulness te oefenen is het kind beter in balans.

Heeft meditatie invloed op het kind?

Meditatie heeft zeker invloed op kinderen. Het is bewezen dat kinderen die mediteren betere cijfers halen op school. Maar mediteren brengt ook nog andere voordelen met zich mee. Het draagt niet alleen bij aan het welzijn van het kind maar het verbetert ook hun concentratie, ontspanning en hun creativiteit. Door te leren wat meditatie is, wordt het kind geleerd zich te concentreren in het hier en nu. Door te leven in het hier en nu brengt dat voordelen met zich mee voor het kind en een leervermogen zal beter ontwikkeld worden. Meditatie is een soort  mentale gymnastiek of training, en door het oefenen blijft de aandacht van het kind flexibel. Zo is het voor kind makkelijker om nieuwe dingen te leren en te doen.

Waarom is meditatie zo belangrijk voor het kind?

We leven in een tijd van overvloed. Daar bedoel ik mee dat er veel prikkels zijn van buitenaf zoals tv, internet, drukke agenda’s, veel activiteiten en mobiele telefoons. Kinderen hebben ook te maken met dat soort stress. Al deze prikkels zijn juist voor kinderen heel moeilijk te verwerken.

Wat betekent overprikkeld zijn?

Kinderen die overprikkeld zijn hebben meer last op sociaal gebied. Ze kunnen ook problemen met taal of motoriek hebben. Ze hebben grote moeite om zich te concentreren op deze dingen en dat kan zich weer als probleem voordoen als ze ouder zijn omdat ze een leerachterstand hebben of gedragsproblemen. Door te leren wat Mindfulness inhoudt kun je dit kind helpen om zijn of haar balans weer te vinden.

Geboorte

Er is ontdekt dat kinderen worden geboren met het vermogen om zichzelf te kalmeren. Baby’s die worden geboren kunnen zichzelf een aantal keer binnen een minuut weer bij elkaar pakken. Door alle drukte die wij creëren in onze samenleving raken wij dit stukje kwijt. Maar door te leren om Mindful te leven en te leren om te mediteren, kan het kind dat natuurlijke stukje om zichzelf te kalmeren in stand houden. Het is dan ook heel belangrijk om dit vermogen niet te verliezen. Want dat kan voor problemen zorgen als het kind ouder wordt.

Mindfulness voor kinderen

Mindfulness voor kinderen oefening 1: diepgaand luisteren

Vaak denken we dat volwassenen erg wijs zijn en ervaren om een leven te leiden precies zoals zij dat willen. Volwassenen denken vaak dat jonge kinderen weinig weten en dat we alles moeten oplossen voor dat kind en dat de mening van kinderen er niet  toedoen. Men denkt vaak dat kinderen niet genoeg ervaring hebben en dat het onbelangrijk is wat ze denken of willen. Maar het is heel belangrijk om diepgaand te luisteren naar het kind. Ook geldt dat voor hun oudere broer of zus om goed te luisteren naar een jonger broertje of zusje. Als je dat als ouder niet doet dan verbreek je de communicatie. En wanneer er geen communicatie meer is, hoe kan dan het kind gelukkig zijn?

Het is heel belangrijk voor volwassenen om te begrijpen dat de communicatie tussen de ouder en het kind in stand wordt gehouden. Als ouder en kind dus leren om samen te communiceren, dan is er op die manier ook geluk te vinden voor zowel de ouder als het kind. Als het kind problemen heeft op school of de ouder op het werk, kunnen ze dit bespreken in een tafelgesprek waar het hele gezin zich over kan buigen en samen meedenkt over een oplossing. Of gewoon om naar elkaar te luisteren.

Een gezin dat zo te werk gaat is een Sanga, dat is een ander woord voor familie. Wanneer je kind praat, oefen dan als ouder om diepgaand te luisteren. Het kind zal dingen zeggen die je niet verwacht op dat moment. Het kan lijnrecht tegenover jouw gedachten staan. Dit geeft niet, blijf luisteren en laat je kind vooral vrij spreken. Onderbreek hem of haar niet en hang er geen oordeel aan. Door dit vaak te doen zul je beter leren begrijpen wat jouw kind je wil vertellen. 

Mindfulness voor kinderen oefening 2: een stukje lopen

Door een stuk te lopen kun je rust bereiken. Voor kinderen kan het nog belangrijker zijn om te bewegen want het helpt hen om beter te concentreren en zichzelf te stabiliseren. Een kind wil vaak rennen of voor je uitlopen maar je kan ook samen met het kind lopen en kijken wat jullie allemaal onderweg tegenkomen. Bedenk dat jullie tijdens het lopen nergens naartoe gaan en toch kom je met iedere stap aan. Waar kom je aan? Je komt aan in het huidige moment, in het hier en nu, en je hebt niets anders nodig om gelukkig te zijn. Met dit bewustzijn lopen is echt een oefening in loopmeditatie.

Mindfulness voor kinderen oefening 3: je anker

Vaak hebben mensen een ketting en ring om of een bepaald kledingstuk waar ze veel waarde aan hechten. Kinderen hebben meestal een specifieke knuffel die ze bij zich dragen of een lapje stof of kledingstuk wat ze het liefst niet gewassen zien worden. Al deze bezittingen helpen hen om zich fijn en geborgen te voelen. Dit is ook heel erg belangrijk bij mindfulness.

Je aandacht richten op wat voor jou erg belangrijk is, dat noemen we je anker. In het begin heb je jouw anker nodig om dat fijne gevoel op te wekken. Maar je zal zien dat als je dit geregeld zal doen, je op een gegeven moment de gedachten de vrije loop laat gaan met de dingen waar jij gelukkig van wordt. Je anker waar jij je zo prettig bij voelt die uiteindelijk jouw gedachten wordt gaat jouw mooiste leven worden.

Mindfulness voor kinderen oefening 4: help de woede in het kind

Soms zit een kind midden in de storm en kun je hem of haar niet meer bereiken. Door het kind uit te nodigen om jouw hand te pakken of heel dicht tegen je aan te drukken, kun je hem of haar helpen om die storm te bedwingen. Soms is het voor het kind alleen al genoeg als je gaat zingen of zachtjes heen en weer bewegen om hem of haar rustig te maken. Als het kind wat ouder is zou je samen een ademhalingsoefening kunnen doen. 

Mindfulness voor kinderen

Mindfulness voor kinderen oefening 5: de dag van vandaag

We hebben allerlei speciale dagen. Zoals een speciale dag waarop we vaders gedenken, vaderdag. Maar ook een speciale dag waarop we onze moeders eren, moederdag. Er is een nieuwjaarsdag, de dag van de arbeid en een dag van de aarde. Er is een dag waarop we geboren zijn, dan vieren we ook onze verjaardag. En ik wil je meenemen in vandaag, en vandaag uitroepen tot de dag van vandaag.

De oefening:

Denk op deze dag van vandaag niet aan gisteren. Denk niet aan morgen, denk alleen aan vandaag. De dag van vandaag is wanneer we gelukkig zijn in het huidige moment. Wanneer we eten, weten we dat we eten. Wanneer we water drinken, zijn we ons bewust dat we water drinken. Wanneer we wandelen, genieten we van elke stap. Wanneer we spelen zijn we echt aanwezig in het spel. Vandaag is een schitterende dag. Vandaag is de mooiste dag.

Dit betekent niet dat gisteren niet mooi was, maar gisteren is voorbij. Het betekent ook niet dat morgen niet prachtig zal zijn, maar morgen is er nog niet. Vandaag is de enige dag die we vandaag tot onze beschikking hebben en we kunnen er goed voor zorgen. Daarom is vandaag zo belangrijk, het is de belangrijkste dag van ons leven.

Laat een kind dat s ’morgens wakker wordt dus besluiten om die dag de belangrijkste dag te maken. Laat hem of haar voordat hij naar school gaat even zitten of liggen, een paar minuten langzaam in en uitademen, genieten van zijn inademing, genieten van zijn uitademing, en glimlachen. Hij is hier. Hij is tevreden. Hij is vredig.

Dit is een geweldige manier om de dag te beginnen. Vraag hem om deze oefening de hele dag levend te houden; zich te herinneren terug te gaan naar zijn ademhaling, liefdevol en vriendelijk naar anderen te kijken, te glimlachen en gelukkig te zijn met het leven dat hij heeft gekregen. Ik wens je een mooie dag vandaag. Dat is niet zomaar een wens, het is een oefening.

Als elk 8-jarige ter wereld geleerd wordt om te mediteren, zullen we het geweld van de wereld binnen een generatie elimineren”.

“Dalai Lama”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.