Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

Langer gezond met sterke spiermassa!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Langer gezond met sterke spiermassa! Sterke spieren zijn erg belangrijk voor een gezond lichaam vooral als je ouder wordt is dit extra belangrijk. In mijn artikel ga ik je meer vertellen waarom het zo belangrijk is om spiermassa te hebben. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Droog trainen mannen.

Droog trainen protocol voor mannen.

Wil je heel graag afvallen en een strakker gespierd lichaam krijgen, start dan met de online training.

Ga direct naar de speciale kortingspagina!

Langer gezond met sterke spiermassa

Is veel spiermassa goed voor je gezondheid? Als je meer spierballen hebt is de kans op lichamelijke kwalen zeker minder. Dat het hebben van spiermassa zo ontzettend belangrijk is had je misschien niet gedacht. Met meer spiermassa is je lichaam gezonder en kun je beter functioneren bij alles wat je gedurende de dag doet.

Helpt spiermassa tegen veroudering?

Spieren zijn nodig om te kunnen bewegen. Met spieren kun je lopen, de trap oplopen en ze zorgen er natuurlijk voor dat je niet zult omvallen. Elke beweging die jij maakt, daar heb je spierkracht voor nodig. Spieren bestaan voornamelijk uit eiwitten, je kunt wel zeggen dat jouw spieren een voorraadkast is gevuld met veel eiwitten. Als je ziek wordt of je zit niet zo lekker in je vel, zorgen eiwitten ervoor dat jij hieruit hersteld. Ook spelen spieren een rol bij de immuunreactie. Spieren zitten vol met immuun cellen die komen in actie als je lichaam wordt aangevallen door een bacterie of een virus. Sterke spieren zorgen dus voor de herstelfase.

Daarom is het zo belangrijk dat de samenwerking tussen zorgverleners, organisaties met sport en bewegingsaanbod en buurtcoaches ervoor zorgen dat een virus zoals Covid-19 kan helpen om te genezen of kan worden voorkomen. De corona crisis geeft opnieuw aan dat het belang van een gezonde leefstijl met voldoende beweging heel belangrijk is. Ook houden jouw spieren het glucosespiegel op peil. Mensen met diabetes hebben vaak te weinig spiermassa.

Langer gezond met sterke spiermassa

Zo test je jouw spiermassa

Als je jouw spierkracht wil testen kun je dat door een arts laten doen en die gebruikt dan vaak de grijpkracht test waarbij je met één hand in een krachtmeter knijpt. Maar je kunt natuurlijk ook heel goed zelf jouw kracht gaan meten door bijvoorbeeld te squatten en kijken hoe vaak je dat kunt binnen een minuut. Je kunt dit bijvoorbeeld ook met opdrukken doen of buikspieroefeningen. Of jog elke avond twee a drie keer een blokje om je huis. Als je dit gericht elke avond zo doet, zal je merken dat je er steeds beter in gaat worden en dat het je ook minder inspanning kost. Wat ook vaak wordt gebruikt als test, is hoe vaak kun je uit je stoel opstaan zonder je handen te gebruiken?

Train je lichaam en zorg voor spiermassa

Sterke spieren zijn zo ontzettend belangrijk voor ieder mens. Sterke spieren zijn de basis voor een gezond lichaam en dat geldt al helemaal als je ouder wordt. Het goede nieuws is dat je altijd aan jouw spiermassa kunt werken ook als je ouder begint te worden. Als je spiermassa opbouwt, begin dat in eerste instantie met bewegen en let natuurlijk op jouw voeding zodat je genoeg eiwitten binnen krijgt. De beweegnorm is 5 keer per week 30 minuten matig tot intensief bewegen plus 2 maal per week spier en botversterkende activiteiten, gecombineerd met oefeningen waarbij je je balans oefent.

Veel mensen denken ook dat ze genoeg bewegen en dat ze genoeg aan sport doen maar dat valt vaak vies tegen. Ik denk zelfs dat deze norm omhoog geschroefd moet worden omdat bewegen leuk kan zijn en omdat het een belangrijk onderdeel moet zijn in jouw dagelijkse bestaan. Als je het zelf moeilijk vindt om dit allemaal bij te houden zijn er allerlei gratis apps, telefoons met stappentellers of smartwatches waarbij je jouw eigen bewegingskaart kunt bijhouden. Met al deze apparaten zie je nog steeds dat mensen te weinig bewegen. Dus probeer minimaal elke dag een half uur te bewegen en zorg daarbij dat er zweetdruppeltjes op je voorhoofd verschijnen. Als je dit bij jezelf zult merken kun je tegen jezelf zeggen dat je genoeg inspanning hebt geleverd.

Heb jij geen tijd om je lichaam te trainen en spiermassa te kweken?

Veel mensen vinden nog steeds dat sporten geen tijd of geld mag kosten. Voor jongeren kan dat misschien zo zijn omdat die op dat moment al genoeg bewegen maar zeker voor ouderen is het heel goed om beweging in jouw dagelijkse routine te plannen. Je hoeft niet perse naar de sportschool om je spiermassa te trainen, je kunt dit ook heel goed in je dagelijkse routine plannen. Maak de wandeling net even ietsje zwaarder, probeer een paar keer te gaan zitten en op te staan of pak een aantal keer de trap heen-en-weer. Sta zelfs een keer stil en probeer een minuut lang op één been te staan. Je zult zien dat als je het dagelijks doet, dat je sterker wordt en dat je het beter vol kunt houden en dat jouw balans ook beter wordt. En balans is een belangrijke factor, zeker als je ouder wordt.

Sterke spieren = veel spiermassa, dus sterke botten

Veel mensen denken niet dagelijks aan hun spieren of botten. De meeste zullen misschien ook niet het verband bedenken tussen botten en spieren. Maar je botten zullen ook profijt hebben van jouw spiermassa. Als je zorgt dat de spiermassa tussen jouw botten groeit, kunnen ze ook meer belasting dragen. Ieder mens dat ouder wordt heeft te maken met het verliezen van botmassa. Daarom is het belangrijk om deze slijtage tegen te gaan door meer te bewegen en te werken aan jouw spiermassa, zodat jouw botten steviger blijven. Veel mensen accepteren dat het botverlies bij het ouder worden hoort maar je kunt er ook zeker wat aan doen. Een lage botdichtheid geeft meer risico op breuken of je nu 30 of 80 jaar bent. Osteoporose is niet normaal, ook niet als je ouder bent. Je kunt dus zorgen voor een lage botdichtheid en je kunt daar medicijnen voor slikken. Maar je kunt ook aan krachttraining doen zodat je werkt aan jouw spieren en dat zal jouw botten sterker maken.

Langer gezond met sterke spiermassa

Voor gezonde en sterke spiermassa is eiwitrijke voeding ontzettend belangrijk!

Je spieren hebben eiwitten nodig om zichzelf te voeden, te groeien en dus sterker te worden. Hoeveel eiwitten je nodig hebt, daar zijn de meningen zeer over verdeeld. Vaak wordt 0,8 gram proteïne per kilogram lichaamsgewicht gebruikt. Dus iemand van 70 kilo heeft 56 gram eiwit nodig. Om een idee te geven wat je kan eten is bijvoorbeeld: een ei bevat zo rond de 7 gram eiwit. Naast eieren kan je ook peulvruchten, zuivel, vlees, noten en vis dagelijks op het menu zetten. Maar je kunt je eiwitten altijd een setje helpen door eiwitshakes te gebruiken of voedingssupplementen te slikken.

Het complete keto-dieet kookboek
Afvallen met gezond en vooral lekker eten.
Killerbody Dieet.
Intermittent Fasting

Pas op voor ondervoeding

Als jij elke dag hetzelfde eet, zeer eenzijdig of gewoon helemaal tijden overslaat, zal je lichaam niet meer optimaal functioneren. Jouw lichaam krijgt te weinig voedingsstoffen en die zullen ook jouw spieren oftewel jouw spiermassa gaan opeten. Veel mensen die iets mankeren en thuis zitten, hebben te maken met ondervoeding. Veel van deze mensen vallen in een keer heel veel kilo’s af en dat is zeker een reden om je zorgen te maken. Daarom is het zo belangrijk om jouw gewicht geregeld in de gaten te houden. Je hoeft niet elke week op de weegschaal te gaan staan, maar maak met jezelf een afspraak om jezelf zo nu en dan te wegen, zeker op oudere leeftijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *