Energiefiteten.nl De website over energie fit eten!

De beste manieren om te ontstressen?

De 25 beste manieren om te ontstressen?

Gemiddelde leestijd: 17 minuten

Beste manieren om te ontstressen? De één gaat een rondje rennen, de ander hangt op de bank en staart naar de TV. Ieder mens heeft zo zijn eigen manier om van spanningen en stress bij te komen. Maar heb je deze ontstress methodes al in jouw leven toegepast en geprobeerd? Hier zijn 25 methodes om jouw stressniveau op pijl te houden. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Beste manieren om te ontstressen? 25 manieren om je hierbij te helpen.

1: Verbeeld je wat!

Zoek even de rust op en sluit je ogen. Richt je aandacht op je ademhaling en verbeeld je dat je op een mooie en prettige plek bent. En het maakt niets uit of je jezelf projecteert naar het strand van het tropisch eiland of op een open plek in het bos. Kies de plek die voor jou het meest rustgevend is. Doe deze visualisatie oefening iedere dag een paar minuten. Je zal merken dat je lichaam daardoor minder van het stresshormoon cortisol produceert.

2: Schrijf het van je af

In een dagboek kun je al je gedachten en gevoelens kwijt, want je hoeft de schijn niet op te houden of de dingen mooier voor te spiegelen dan ze zijn. En dat alleen al blijkt behoorlijk ontspannend te werken. Schrijven is gewoon een prima uitlaatklep. En dat niet alleen. Het helpt je ook je gedachten over bepaalde situaties te ordenen, waardoor je de zaken in een ander licht kan gaan zien. Je krijgt het gevoel meer controle te hebben over je emoties waardoor je ze beter kunt reguleren. En tenslotte, als je een traumatische gebeurtenis beschrijft creëer je daarmee enige afstand tot de gebeurtenis, waardoor ze minder impact hebben. Uit onderzoek komt ook naar voren dat het bijhouden van een dagboek de symptomen van een depressie en posttraumatische stressstoornis kan helpen verminderen.

3: Zet je huis vol planten

Onderzoekers keken naar de bloeddruk en emoties van proefpersonen terwijl ze een simpele taak op de computer moesten uitvoeren. Ze deden dat in een ruimte zonder planten. Vervolgens werden er in die ruimte planten neergezet. Daardoor werden de proefpersonen niet alleen productiever maar voerden de taak ook sneller uit. Door de planten en het groen in de ruimte werden de mensen minder gestrest, en hun bloeddruk bleek gedaald!

4: Tel en luister naar het tikken van de naalden

Heel veel mensen worden rustig als ze aan het breien zijn. Niet vreemd als je bedenkt dat je hierbij ritmisch en repetitief beweegt, wat rust brengt in de amygdala. Dat is het deel van je brein dat betrokken is bij emoties. Daar komt bij dat het tellen van die steken je aandacht gevangen houdt zodat er weinig ruimte is voor andere gedachten. Je bent echt in het hier en nu en daarom is breien net als haken en een perfecte mindfulness oefening.

5: Blijf bewegen

Lichaamsbeweging is één van de beste manieren om stress tegen te gaan. Lang is gedacht dat het de endorfines zijn die het ‘m doen. Als je intensief beweegt, wordt dit ´feel good´ stofje in je brein in grote hoeveelheden aangemaakt. Maar intensief bewegen geeft het lichaam als het ware ook de kans om te oefenen in hoe om te gaan met stress. Het dwingt allerlei systemen goed met elkaar te communiceren. Hoe het ook zij: feit is dat mensen die weinig bewegen meer negatieve effecten van stress ervaren.

beste manieren om te ontstressen.

6: Uitstelgedrag

Uitstelgedrag kan een enorme bron van stress zijn. Wanneer je jezelf allerlei taken hebt opgelegd die je vervolgens voor je uit blijft schuiven kun je veel stress ervaren. Je voelt je waardeloos en je stelt jezelf teleur. Iedereen heeft natuurlijk wel eens last van uitstelgedrag. Maar wanneer uitstelgedrag voor jou een probleem vormt en daardoor een bron van stress is, kan je het beste nagaan wat je hier aan kan doen zodat het je minder in de weg gaat zitten.

7: Wat is de oorzaak?

Soms voel je je gestrest terwijl je niet eens weet waardoor het komt. Als dit met jou gebeurt, neem dan de tijd om achter te komen wat de oorzaak is en wat jouw stress oplevert. Maak voor jezelf een lijst van dingen die op dat moment spelen in je leven. Als je de lijst bekijkt, waar krijg je dan een naar gevoel bij? Luister hierbij naar je onderbuikgevoel. Als je weet  wat de oorzaak is dan is het tijd om deze stressbron aan te pakken en te schrappen uit jouw leven.

8: Schrap onnodige verplichtingen

Als je last hebt van stress dan ben je waarschijnlijk een persoon die de lat te hoog ligt voor zichzelf. En wanneer je de lat hoog legt, heb je vast een heleboel verplichtingen in je leven die extra stress kunnen opleveren. Wil je meer rust en plezier in je leven? Schrijf eens voor jezelf op wat al je verplichtingen zijn. En wees kritisch naar jezelf om te kijken welke verplichtingen onnodig zijn en welke verplichtingen stress veroorzaken. Het kan even moeilijk zijn maar op den duur geeft dat je meer rust.

9: Stop met multitasken

Multitasking is onnatuurlijk, mensen zijn hier niet voor gebouwd. Ik heb in mijn eigen leven al een tijdje het singletasken ingeroepen. Dat is heel simpel één ding tegelijk doen. Probeer niet zoveel mogelijk dingen tegelijk te doen. Probeer altijd één ding te doen en daar volledig je aandacht naartoe te brengen.

Je wordt niet zo alleen veel effectiever, je voelt je er ook veel rustiger en gelukkiger bij. Wanneer je je richt op die enkele taak zul je merken dat je meer in de flow komt. En de tijd vliegt voorbij! De taak die je hebt uitgevoerd kan je een voldaan gevoel geven. In de flow komen betekent dat je niet met meerdere dingen tegelijk bezig bent zoals je e-mail checken, whatsappen, een pen recht leggen, koffie drinken en tegelijkertijd naar buiten kijken. Doe één taak volledig met aandacht.

beste manieren om te ontstressen

10: Energie slurpers

Iedereen merkt wel eens dat bepaalde mensen in je leven je ongelukkig maken, of je veel energie kosten in plaats van energie opleveren. Dat zijn in mijn ogen energieslurpers. Van die energieslurpers is het goed om te kijken of ze het waard zijn om je daar druk over te maken. Het kan ontzettend bevrijdend aanvoelen om bepaalde mensen een beetje buiten je leven te zetten of om je grenzen aan te geven. Een fijne relatie maakt beiden gelukkiger dus omring je ook met mensen die je energie geven, en die je gelukkig maken.

11: Neem de tijd om te ontstressen

Stress heeft tijd nodig om op te bouwen in je lichaam. Als je een paar weken hard aan het werk bent en weinig rust neemt, dan merk je in jouw lichaam dat jouw stressniveau langzaam stijgt. Zorg voor meer balans tussen jouw bezigheden. En zorg vooral voor bezigheden die jouw stress verlagen. Geef jezelf rust na een zware werkdag, geef jezelf een paar dagen vrij. Geef je lichaam de ruimte om stresshormonen af te voeren in je eigen lichaam en te stabiliseren voordat je weer aan het werk gaat.

12: Maak schoon schip

Zorg dat het in jouw leefomgeving opgeruimd is. Ruim je huis eens op. Zorg dat je regelmatig je tas omkiepert. Verzorg de inhoud van je mobiele telefoon en computer eens. Soms kan het zo zijn dat je heel vaak langs dezelfde rommel loopt en dat je daar onbewust gestrest van kan worden. Juist door deze dingen op te ruimen kun jij je prettiger gaan voelen.

13: Leef tempo

Het zit in onze volksaard om altijd maar te rennen, te vliegen en altijd maar bezig te zijn. Veel mensen die emigreren naar Nederland hebben last van het hoge leef tempo in onze cultuur. Het kan bevrijdend zijn om te zien dat het niet nodig is om altijd maar te rennen, dat je ook zonder klok kunt leven. Sta af en toe ook eens stil om naar de lucht te krijgen of aan een bloem te ruiken. Kijk eens naar andere culturen die het allemaal niet zo nauw nemen met tijd. Doe dingen langzamer. Ik rij en kook bijvoorbeeld langzamer. Vertraag zo nu en dan en je zal merken dat je je meer ontspannen wordt.

beste manieren om te ontstressen.

14: Controle bestaat niet

Probeer je leven niet te controleren, probeer niet het onmogelijke te doen. Laat jezelf liever meevoeren met de wind en kijk waar het leven je brengt. Dit klinkt heel erg zweverig maar ik bedoel te zeggen: volg je gevoel en je zult zien dat alles zo had moeten zijn. Soms gebeuren er dingen in jouw leven die je niet leuk vindt maar die gebeuren allemaal met een reden. Ja, er zijn bepaalde dingen waar je controle over hebt maar dat is relatief.

15: De eenvoud

Naast het opruimen van jouw leefomgeving is ook het vereenvoudigen van je leefomgeving erg effectief. Hoe minder dingen er in jouw leven zijn, hoe minder tijd er is om je druk te maken over dit soort zaken. Je hoeft ze niet te onderhouden, je hoeft ze niet schoon te maken en je hoeft er geen dure verzekeringen voor af te sluiten. Kijk eens naar de dingen die om jou heen zijn. Wat heb je nou echt nodig en welke zaken zijn essentieel?

16: Meer lucht in jouw agenda

Geef jezelf meer lucht en ruimte. Maak je week niet te vol, plan ook lege tijd en zorg dat je deze tijd ook vrij houdt. Jij bent baas over je eigen tijd, niemand hoeft te weten hoe vol of leeg deze tijd voor jou is. Dus voel je niet schuldig, zo geef je jezelf de ruimte om jouw dag in te delen hoe jij dat zou willen.

17: Doe eens gek

Doe eens gek, doe eens niet zo serieus. Het leven draait niet alleen maar om geld, controle hebben of je werk. Zing eens onder de douche, doe eens gek met je kinderen of pak je partner eens vast om even lekker samen te dansen. Je moet het leven ervaren en genieten van de dingen die om je heen gebeuren. Succes is geweldig maar niet als het ten koste gaan van je geluk en je gezondheid. Ook kun je succesvol zijn zonder stress. Niemand heeft er wat aan als jij straks thuis zit met een burnout.

18: Ren de trap op.

Ben je boos en gefrustreerd? Grijp dan niet naar die reep chocolade, dat glas wijn of de sigaret. Een betere manier om stress af te voeren is lichamelijk in actie komen. Op je werk kan je bijvoorbeeld de trap nemen naar de volgende etage in plaats van de lift. Als je thuis bent kan je buiten een blokje omlopen en zet er stevig de pas in!

19: Meditatie, yoga, mindfulness

Heb je de tijd om een vorm van meditatie toe te passen in je jouw leven? Of behoefte aan beweging zoals yoga en tai-chi? Al deze vormen helpen je om te ontstressen en weer op te laden. Zo kan je er weer even tegenaan!

Meditatie oefening.

20: Doorbreek je routine

Een vervelende tijd achter de rug? Laat het achter je. Dat doe je het best door uit de dagelijkse sleur te breken. Hoe dat maakt niet uit. Ontdek een stad waar je nog nooit bent geweest, eet iets wat je nog nooit hebt gegeten of begin aan een nieuwe hobby. Je kan ook gaan wandelen in een natuurgebied dat je nog niet kent. Je hersenen zijn dan volop bezig met het verwerken van nieuwe indrukken en het uitvoeren van nieuwe taken. Daardoor heb je minder tijd om aan de stressvolle gebeurtenissen te denken. Ook kan het je helpen die gebeurtenissen te relativeren. Bovendien blijkt uit onderzoek dat langdurige stress veranderingen in de hersenen teweegbrengt maar het veranderen van de omgeving en gedrag kan het herstel ervan stimuleren.

21: Neem je muziek mee

Wil je optimaal genieten van het ontspannende effect van beweging? Doe je oortjes in en luister naar je favoriete muziek! Onderzoek heeft aangetoond dat muziek het parasympatische sensorisch stelsel beïnvloedt. En laat dat nu net het onderdeel van het autonome zenuwstelsel zijn dat het lichaam in een toestand van rust en herstel brengt. Met andere woorden, met muziek laat je sneller alle stress varen.

21: Laat je meenemen in het verhaal

Stressmomentje? Slechts zes minuten lang lezen kan dan genoeg zijn om je stressniveau met de helft te verlagen! Lezen werkt zelfs beter en sneller dan bijvoorbeeld wandelen of luisteren naar muziek. Jezelf verliezen in een verhaal is de ultieme manier om te relaxen. Lezen helpt je op een gezonde manier te ontsnappen aan de werkelijkheid, waardoor je op een ander bewustzijnsniveau komt. Daar komt nog eens bij dat het ontspannende effect van lezen je helpt goed te slapen, waardoor je de volgende dag weer beter tegen stresssituaties bestand bent. Want wist je dat je minimaal zeven uur slaap nodig hebt om te herstellen van een stressvolle dag?

22: Binnen de lijntjes kleuren

kleuters doen het met plezier en het is bovendien goed voor hun ontwikkeling want ze leren ermee zich te concentreren en logisch te denken. Maar als volwassene kun je ook ter ontspanning met kleurpotloden in de weer gaan. Volgens verschillende onderzoeken gaat kleuren namelijk stress tegen. Het verbetert je concentratievermogen en vermindert je angstgevoelens. Het werkt eigenlijk als een meditatie: je ontspant erdoor en negatieve gedachten vervagen doordat je focust op het kleuren binnen de lijntjes. Bij het kleuren beweeg je bovendien je hand en dat brengt net als bij breien en haken rust in het deel van je brein dat betrokken is bij emoties. Er zijn tegenwoordig prachtige kleurboeken voor volwassenen te koop dus je hoeft niet bang te zijn dat je speelgoedberen en sprookjesfiguren hoeft in te kleuren. Die kleurplaten zijn zo mooi, als je er klaar mee bent dan kun je ze zo inlijsten!

23: Eet je gezond tegen stress

Bepaalde voedingsstoffen ondersteunen je brein in stressvolle situaties. Kies daarom voeding die rijk is aan:

  • B vitamine: volkoren granen, zuivelproducten, eieren, vlees, gevogelte, groene bladgroenten en peulvruchten.
  • Magnesium: bladgroente, broccoli, pompoen, sesamzaad, peulvruchten, vette vis, volkorenproducten en quinoa.
  • Proteïne: vlees of gevogelte, vis, eieren en zuivel.
  • Gezonde vetten: vette vis, noten, na de, avocado en olijfolie.
  • Vezels: volkoren producten, bladgroenten, peulvruchten en fruit.

Er is ook voeding die je juist beter kunt vermijden om je stressniveau laag te houden: geraffineerde voedingsmiddelen, suiker, alcohol, koffie, geraffineerde plantaardige oliën en verzadigde vetten.

24: Laat je prikken

Er wordt wel gezegd dat acupunctuur behandelingen je kunnen helpen om minder gespannen te zijn en om minder angstige of depressieve gevoelens te hebben. Acupunctuur kan helpen bij mensen met hartklachten. Het vermindert je gevoel van stress en het kan effect hebben op je bloeddruk en bloedcirculatie.

25: Wees dankbaar.

Wees dankbaar voor jouw leven, dat heeft een positief effect op jouw stressniveau. Als mensen heel erg dankbaar zijn is de hypothalamus veel actiever. Dit deel van de hersenen heeft grote invloed op ons stressniveau. Gevoelens van dankbaarheid activeren ook de hersengebieden die te maken hebben met dopamine. Dat stofje is één van de transmitters die je rustig maakt en een goed gevoel geeft. Hoe doe je dat dan, dankbaar zijn? Schrijf iedere avond dingen op waarvoor jij dankbaar bent. Je zal zien dat deze opdracht helpt om te ontstressen maar het gaat je nog veel meer helpen op allerlei andere gebieden in jouw leven. Deze oefening is zeer waardevol!

nooit meer zorgen of stress

Nooit meer zorgen of stress? Er zijn al velen mensen voor gegaan!

Ga direct naar de kortingspagina!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *